Ledsen kille

Usch, jag känner mig så elak. Jag har satt stopp för Christians idéer om att ta med sig egna leksaker till förskolan. Oj, oj, oj vad ledsen och arg han var imorse. Hela resan till förskolan så satt han och ropade efter pappa. "Min pappa, åka till Stockholm, vara med pappa." Inte så kul att få höra på morgon kvisten. Men, men, jag har alltid ogillat idén med att ta med egna leksaker till förskolan och nu har jag bestämt mig för att visa vad jag tycker.

  

För våran del så började det för någon vecka sedan. Barnens mormor bodde hos oss en helg och så fick dom varsin bil utav henne. Efter helgen så ville Christian ta med sig den blåa bilen till dagis och så fick han det. Jag tyckte det var gulligt att han vill ta med sig ett minne från mormor. Sedan igår så fick ju Mack och Blixten följa med. Just Mack och Blixten har jag sett att flera andra barn har tagit med sig i gruppen.

Men idag var alltså stopp, Christian ville ha med sig Mack och Blixten. När vi kom till förskolan så möttes vi av några glada barn som undrade varför Christian var ledsen. "Hans Mack är hemma." En snäll pojke uttryckte då glatt "Han kan få låna en utav mig." Och så kom pojken gåendes med Blixten och Sheriffen. Åh, vad taskig jag kände mig när Christian inte fick lov att ta med sig sin egen Blixten... Nåja, bara att bita ihop.

Jag frågade en utav pedagogerna om vad hon tyckte om egna leksaker. Jag fick ungefär dessa svar:
-Det har blivit för mycket nu. Det är svårt att locka barnen till annan lek eftersom dom hellre leker med sina privata saker. Vi måste prata med varandra i teamet och hitta någon lösning.
Jag inflikade lite försiktigt att dom kanske kan införa en visning per vecka eller månad. Göra en begränsning liksom. Just nu känns det trist att föräldramötet redan är överstökat, denna leksaksfråga hade passat bra att prata om på ett möte för att få fram allas åsikter.

Som det ser ut nu verkar vart och vartannat barn ha med sig egna leksaker till förskolan och då ser det ju faktiskt ut som att föräldrarna tycker att det är okej. Det kan ju kännas knepigt att ändra på något som pedagog på förskolan ifall att det är något som föräldrarna gillar.

Däremot så har mina barn alltid haft med sig kramdjur till vilan, det tycker jag är en annan sak. Det är ju viktigt att vilan känns trygg för barnen och ett kramdjur kan faktiskt förmedla trygghet.

Vad tycker du om att ta med leksaker till förskolan? Finns det någon gyllene regel på er förskola om egna leksaker?


Kommentarer
Postat av: Wojtan ♥

Hej



Vad bra att du tog upp det med pedagorena!

Jag vet att både personal och föräldrar blev mycket glada när vi införde stopp!

Barnen ser också fram emot måndagen på ett annat vi när de vet att de får ta med en sak.

En annan vinkel av det hela är ju att det blev lite press gällande dessa leksaker.

Barnen såg vilka saker andra hade och det blev lite konkurans om vem som hade "bäst" sak med sig.

Mina tjejer tar ibland med sig något så enkelt som ett kort. De blir så stolta när de får visa sin sak för alla och berätta om den!



Kram Wojtan

2009-12-09 @ 10:22:05
URL: http://www.wojtansblogg.se
Postat av: amelia

fin blogg ! (:

2009-12-12 @ 21:19:49
URL: http://ameliahansen.blogg.se/
Postat av: Ann-Katrin

Tycker du har helt rätt. Jag har jobbat i förskola även om det var många år sedan, och vet hur rörigt det kan bli när det ska inte bara jagas leksaker men hållas reda på... Vad gör man när fel barn får med sig leksaken hem, eller när något annat barn gör sönder leksaken? Och så vidare... Fast jag förstår att det samtidigt kändes jobbigt.

2009-12-16 @ 11:48:36
URL: http://padistans.blogspot.com
Postat av: magda

Jag tycker att barnen får ha napp och/eller gosedjur till vilan. Efter vilan får de lägga napp och/eller nalle i sin låda. Punkt. Det är vi vuxna som bestämmer regler. Inte barnen. Vi måste våga vara vuxna och säga nej ibland också.



Möjligtvis en "idag får alla ta med ett gosedjur eller en leksak-dag" Men egentligen inte det heller. Det blir lätt en tävling. De finns de som glömmer. De som inte har något "häftigt" att visa upp. Nej. Ju mer jag tänker på det- leksaker får stanna hemma (med undantag för sovgrejer).

2009-12-20 @ 21:10:15
URL: http://magda.nu
Postat av: Jenny

På min förskola tröttnade vi på att barnen "köpte" elller valde kompisar utifrån vilka som hade de häftigaste leksakerna, på alla konflikter och saker som gick sönder osv. Vi införde totalt leksaksförbud för drygt två år sen på alla avdelningar utom småbarnsavd. (där det inte var aktuellt) och det funkar hur bra som helst! Vi fick dessutom föräldrarnas fulla stöd, de tyckte mest det var skönt att slippa ta diskussionen med sina barn...Gosedjur och annat som de behöver under vilan är givetvis ok men bara under den stunden, under resten av dagen får de ligga på barnens hyllor. Sen har vi vissa dagar då de får ta med sig saker och visa (t ex Nallens Dag).



/Äventyrspedagogik-kollega :)

2010-11-16 @ 20:57:25
URL: http://anamcara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0