Barnvakt varför och när har du det?

Mina barn har barnvakt helt otroligt sällan. Vi har inga släktingar som bor i närheten eller liknande.

Christian har haft barnvakt kanske 2 gånger, en gång på Gotland var han hos min mamma, pappa och mina syskon medan Ronny och jag hade en kvälls PicNic på Galgberget för att titta på solnedgången. En annan gång var när Ronny och jag behövde iväg på ett möte som tog ca 1½ timma. Fast då fick vi hjälp av vänner här i Norrtälje.

Angelica hade barnvakt ett par gånger i november medan jag råpluggade för att klara en tenta i Astronomi. Vad blev det, 3-4 barnvaktstillfällen kanske? Det var en mammaledig vännina som hjälpte mig med Angelica. (Christian var på dagis.)

Ibland kan jag känna att det vore så skönt med en barnvakt. Vid tillfällen när jag vill storstäda, gräva i trädgården eller vika tvätten. Jag har ju som oftast barnen runt omkring mig och dom gör gärna som jag gör av ren nyfikenhet :-) Fast det blir inte alltid så himla rätt. I början härmar dom jätte bra, men när dom ledsnar och börjar leka så kan tex den vikta tvätten hamna på golvet igen :-)
Vad det gäller städning så är det verkligen ett problem. Christian är ju rädd för dammsugaren, det är precis som att hans hörselskada förstärker vissa ljud, som dammsugaren, motorcyklar och annat som brummar gällt och mycket.

Citerar ett stycke från en kommentar till inlägget Leva Livet:

Det här ständiga festandet som folk med (små)barn tycker att dom ska "unna" sig hela tiden är ju helt makalöst. Att barnen spenderar fler helger hos barnvakter än hemma är ju helt otroligt.

När har du barnvakt? Varför har du barnvakt? Hur ofta har du barnvakt? Vad ser du för fördelar med barnvakt? Hur länge har du barnvakt? Vem anlitar du som barnvakt? Kommer barnvakten hem till er eller lämnar ni barnet borta? Vad brukar branvakten och barnet göra? Hur gammal var barnet när det hade barnvakt första gången?

Personligen är det viktigaste för att mig att barnen får vara med oss, sina föräldrar, det är ju vi som valt att sätta dom till livet, det är ju vi som älskar dom mest i hela världen. Jag skulle aldrig någonsin önska att mina barn vore bortlämnade titt som tätt på helgerna, helgerna är ju den enda perioden när hela familjen är samlad.

Samtidigt så är jag en sådan där person som vill finnas där för barnen och inspirera dom i sin lek, utveckla leken och lärandet tillsammans med dom. Ifall jag behöver "hålla mig" i min egen hörna för att hänga tvätten eller fylla diskmaskinen så känns det som om jag missunnar barnen mitt sällskap. Vi brukar ju ha så roligt tillsammans. Jag älskar verkligen att umgås med mina barn.

En liten nyfödd skulle jag nog aldrig kunna lämna till en barnvakt, det är ju så viktigt att dom små liven blir trygga med sina föräldrar först och främst. Med nyfödd så syftar jag på pldern 0-3 mån ca.
När jag tänker åldersmässigt lämpligt för barnvakt så vill jag nog att barnet ska ha ordentliga sov- och ät rutiner, allt för att förenkla för barnvakten. Barnet ifråga ska kunna göra sina behov sedda genom kroppsspråk eller ord. Barnet ska kunna röra på sig för att kunna ta för sig av något som barnet vill pyssla med. Ungefär från 10 månaders ålder då kanske. Fast det låter så pyttigt, 10 månader.

Kommentarer
Postat av: hannah

nej, usch va hemskt det är. Har aldrig spytt så mycket på bakfyllan någonsin :S men det gick allt över :) vem är du då? kram hannah

2009-06-04 @ 23:56:56
URL: http://hannahlarss0n.blogg.se/
Postat av: Nicole (någorlunda ung 2 barns mamma)

När har du barnvakt?

Av olika anledniingar. Ibland för att vi behöver göra något som vi vet är trist för barnen att vara med på och ibland är det far- eller morföräldrar som vill ha dom.

När jag behöver besöka alla mina tusen läkare eller gå på mina järndropp.



Varför har du barnvakt?

För att hinna med saker jag annars inte gör.

För att kunna träffa vänner i sammanhang när inte barnen kan vara med.

För att få andas ut en stund, återhämta mig och fortsätta att vara en toppenmamma.

För att kunna träffa mina läkare.



Hur ofta har du barnvakt?

Nån gång i månaden kanske, mer dagtid men då är mamma med mig t.ex och tar hand om lilleman medans jag har läkarbesök.



Vad ser du för fördelar med barnvakt?

Mor-far-gudföräldrar får en chans att rå om barnen själva. Barnen får en paus från oss och får 100% uppmärksamhet och ompyssel. Vi kan få återhämta oss. Man kan få träffa vänner ute kvällstid och koppla bort mamma-rollen ett tag.



Hur länge har du barnvakt?

Som max har min största varit borta i 6 dagar.

Lilleman har bara sovit borta 1 gång än sålänge.



Vem anlitar du som barnvakt?

Mormor mest annars farmor eller gudmorsorna.



Kommer barnvakten hem till er eller lämnar ni barnet borta?

Vi lämnar barnen borta.



Vad brukar branvakten och barnet göra?

Mysa, rå om varandra, leka, åka på utflykter...



Hur gammal var barnet när det hade barnvakt första gången?

Stora tjejjen som nu är 3 var 10 månader första gången. Lilleman som nu är 1 år var 11 månader.

2009-06-05 @ 00:36:10
URL: http://www.varmdomorsan.se
Postat av: Annika

Hej hej!

Det är så olika det där med barnvakt, för oss går det lite i perioder. Det längsta Elina har varit bortlämnad är 2dygn, då fick hon sova hos min mamma och pappa. Det hade gått jättebra. Det är oftast dem som får ta Elina om det är något, och det känns tryggt. Elinas farbror och fru har haft Elina en natt och några timmar nån dag. Elina sover så bra på nätterna och har aldrig varit ledsen hos någon av barnvakterna.

Känns skönt att kunna få "unna" sig lite egentid. Man behöver det.. iallafall vi.

Men alla har ju sina prioteringar i livet. Själv tycker jag det är viktigt att ELina får spändera lite ensam tid med mor och farföräldrar och kusiner.



kram kram

2009-06-05 @ 01:56:53
URL: http://missannika.blogg.se/
Postat av: mammagladh

Ibland önskar jag verkligen att det fanns fler vuxna runt omkring mina barn som kunde ge dom kärlek, släktingar tex.

Jag tror att barn mår bra utav att knyta an till olika vuxna för att få olika värderingar och olika syn på saker i livet.

Samtidigt så känns världen kanske mindre främmande för barnen ifall barnen har ett nätverk av närstående personer.

Jag bara grubblar lite...

Människan är ju egentligen ett flockdjur...



Min Christian tex är extremt blyg och reserverad. Angelica är något mer vågad än honom.



2009-06-05 @ 07:38:27
URL: http://www.babymind.se
Postat av: Dorothéa -Nybliven tvillingmamma till Noah & Jolie.

Phu 6 månader.

Ja det skulle jag nog faktiskt inte vilja gå igenom.

Jag gillar snabba promenader och det tror jag skulle bli svårt med bärsjal.

Som för övrigt är ett BIG no no för mig då jag har stora problem med ryggen!

Får absolut inte bära med bärsjal eller sele.



Men det är ju smidigt att det fungerar för några iaf =)



Hoppas du får en toppen fredag! Kram

2009-06-05 @ 08:12:19
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: rebecca

som tidigare in lägg så tycker jag oxo att det e viktigt att mormor och morfar farmor och farfar och alla andra släkt och vänner oxo få rå om våran prinsessa och jag känner i bland att det e bra för mig och min sambo att bara få tid att ta hand om varandra och lite egen tid att hänta ny energi och kunna va en bra mamma som e glad och pigg min dotter har alltid sovit hela nätterna och aldrig varit ett ledset barn det e jag så glad över :) men jag e oxo tacksam til alla min vänners stöd jag fåt om det är något jag oroat mig över och fåt bra svar och avlastning som sakt jag tro att alla måste få lite egen tid för att bli en bra mäniska mamma sambo mm kram !!!

2009-06-05 @ 09:43:05
URL: http://mshook.blogg.se/
Postat av: Angelica - fyrbarnsmamman

När har du barnvakt?

Barnvakt har jag ytterst sällan. Har börjat ha de två minsta barnen hos min mormor för att jag och gubben ska få gå på bingo ihop. Detta har vi nu gjort två gånger under en period på två månader :)

Annars brukar ju barnen hällsa på mormor ibland och sova över eller liknande detta dock inte som barnvakt utan för att då mormor vill ha besök och då enbart ett barn i taget.



Varför har du barnvakt?

För att få stressa ner lite och bara få vara jag och gubben vilket kan vara bra att få göra lite nu som då.



Hur ofta har du barnvakt?

Ytterst sällan. Den yngsta har jag haft barnvakt till vid två tillfällen. yngsta jäntan lite mer eftersom jag ville skola in henne ordentligt tills det att tyr skulle "klämmas" ut. Hon skulle få känna sig trygg med personen som skulle vara hos henne då. De två äldre behöver man ingen barnvakt till längre då de är så stora och klarar en eller två timmar på egen hand eller kan följa med.



Vad ser du för fördelar med barnvakt?

Att man kan ha möjlighet till saker som man annars kan ha svårt att fixa med barnen. Att de få rå om sina mor och far föräldrar eller annan släkt kan de gott få göra utan att det rör sig om barnvakt tycker jag.



Hur länge har du barnvakt?

Någon timme bara



Vem anlitar du som barnvakt?

Mormor enbart har svårt att lita på annat folk.



Kommer barnvakten hem till er eller lämnar ni barnet borta?

Vi lämnar barnen borta.



Vad brukar barnvakten och barnet göra?

leka oftast eller fika



Hur gammal var barnet när det hade barnvakt första gången?



oj svår fråga.

Tyr var nog 5 el 6 månader. Freja var ca 12 månader. Alicia och Alexander var ca 12 månader om inte lite mer.

2009-06-05 @ 10:50:41
URL: http://tvattlapp.blogg.se/
Postat av: Elin (Edvinsmamma)

Vi har inte heller unyttjat tillfällen med barnvakt många gånger. 2 gånger har Edvin sovit hos sin mormor för att jag och sambon gått ut. Båda dom gångerna har det varit något med "speciellt" och inte bara för att vi är festarsugen. Annars har vi haft barnvakt när det kört ihop sig med jobb och skola...och nu när vi köpt hus som vi renoverar och håller på med saker som inte är lämpligt för en liten 2 åring att vistas vid, till exempel riva ut fukt och mögelskadad köksinredning...



Jag är en mamma som VILL kunna ta hand om mitt barn själv. Jag och sambon har turats om att gå ut om vi har känt lust för det (händer inte alls ofta), för vi båda är överens om att ett barn sover BÄST hemma i sin säng och med sina föräldrar...

2009-06-05 @ 11:03:52
URL: http://edvinsmamma.blogg.se/
Postat av: Linda med familj och bebbe i magen

Jo jag vilar en massa.

Det händer att vi har barnvakt till Sessan dom helgerna hon skulle till sin pappa, men ej blev av. Vi planerar oftast en massa egentid då för att hon ska kunna vara med alltid annars.



Sen är det faktiskt så att barnen behöver lika mycket tid från sina föräldrar som vi behöver vår tid för oss själva för att hämta kraft med mera.



Jag bor väldigt lngt borta från min familj och min mamma vill gärna ha sin prinsessa en vecka på sommaren där dom hittar på en massa skoj, detta har oftast varit när jag har jobbat och dagmannan eller dagis har varit stängt.



Det unnar faktiskt barnen att komma bort lite utan sina föräldrar, dom hinner sakna en och uppskatta tiden med oss på ett annat vis.



Jag har varit ensam med Sessan fram tills nu och jag valde att gå till familjecentrum för råd och stöd och dom sa faktiskt precis som andra som jobbar med barn att det är nyttigt för barnen.



Nu säger jag inte att man ska ha barnvakt hur ofta som helst, men någon gång då och då skadar aldrig utan tvärtom, de gynnar. För som smbo, maka flick/pojkvän så behövar man egentid tillsammans med sin partner för att bygga upp kärleken, gå ut och äta osv. Man ska inte sätta sambolivet åt sidan bara för att man har barn, de ger inga bra signaler till barnet iheller. Hur kommer dom att vara mot sin partner om man tänker efter.



Jag håller med om att våra barn är vårt allt, men hur bra mår dom om vi som färöldrar inte kan ge tid till varandra, det blir en klyfta och den klyftan uppkommer utan att man märker det.



Men man ska inte lämna sitt barn med barnvakt hur som helst iheller. Vi tar med Sessan ofta på crusingar som vi oftast är på men hoppar över festandet. Det är ju nyttigt för barnen att uppleva det mesta så klart att dom ska följa med, men det är inte alltid det är lämpligt för dom iheller och vi som föräldrar ska inte sluta leva.



2009-06-05 @ 11:14:04
URL: http://babymyz.blogg.se/
Postat av: Jag

När har du barnvakt?

Detta med barnvakt var ett behov som var väldigt olika när de gällde mina barn... När jag fick min son var jag bara 19 år...O då var jag skräckslagen att bli fastlåst hemma...Så då var de otroligt viktigt för mig att jag hade någon jag kunde lita på...Med dottern som jag fick 7 år senare var detta mindre viktigt... Då var de bara nödvändigt att ha barnvakt om de körde i hop sig...



Varför har du barnvakt?

Med grabben hade vi barnvakt för att vi inte skulle känna oss så låsta...Med dottern var de bara när de var akut...

Nu mer så är de ju bara omman ska i väg på kvällen som jag behöver barnvakt....



Hur ofta har du barnvakt?Med grabben var de åtminstone 1 gång varannan månad...Med tjejen när hon var liten väldigt sällan... Nu behöver jag ju sällan barnvakt...O de veckor barnen är hos mig försöker jag att vara hemma...

Vad ser du för fördelar med barnvakt?

De är ju bra att veta att de går att lösa med någon annan när man verkligen behöver barnvakt...



Hur länge har du barnvakt?

De är väldigt olika beroende på hur gamla de varit... Men när grabben var 2 år var han en vecka hos farmor medan vi var utomlands...De kändes nog mer jobbigt för mig än för honom... Däremot med tjejen var de inte förren hon var några år innan hon sov över en natt då o då hos farmor... eller mormor...



Vem anlitar du som barnvakt?

Då när ungarna var små lämnade jag dem oftast hos farmor o farfar... Men de berodde mkt på att de var bekvämt eftersom de bodde nära... Mormor o morfar var minst lika bra.... Om de handlade om nån timma så fungerade grannar också...Men dåvar de viktigt att ungarna kände dem väl o kände sig trygga där... Nu mer o de sista åren har sonen fungerat som barnvakt åt dottern...



Kommer barnvakten hem till er eller lämnar ni barnet borta?

När de var små lämnade vi oftast bort barnen... men nu mer eftersom storebror är barnvakt är de hemma...



Vad brukar branvakten och barnet göra?

Ja du jag har faktiskt ingen aning...Jag litar på att de fixar de...



Hur gammal var barnet när det hade barnvakt första gången?

Sonen var inte gammal... Kanske 1 månad!!! Vi var på bio...O jag tyckte de var sååååå skönt att veta att faarmor fixade de!!! Men med dottern så vet jag inte...Hon var nog närmare året...Då var de inte lika viktigt för mig...





2009-06-06 @ 00:03:27
URL: http://ahvarforinte.blogg.se/
Postat av: Linda

Min äldsta son började på dagis när han var 9 månader, tyvärr. Det är så här man får föräldrar ledigt i 6 månader. Vill du ha mer så får man mycket mindre pengar o det går bara o arbetsgivaren ger tillåtelse till mer. Så är du hemma ett år får du hälften av pengarna i månaden. Jag fick då 75% i 9mån. Kunde dock vara hemma 1 år med nästa. Så vi är inte lyckligt lottad med mammaledigheten här på Island.

2009-06-07 @ 11:40:12
URL: http://icelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0