Välja förskola/familjedaghem

Dom flesta av oss blir överlyckliga när man inser  "Jag är gravid". En ny tid börjar, ett nytt liv har börjat, men oj det följer med en massa kärleksfullt ansvar också. Några av oss börjar köpa in saker som kläder, barnsäng, barnvagn, ergonomisk bärsele med mera. Andra vågar inte köpa något ifall det ska gå illa med livet i magen.
Plötsligt är det dags, in på förlossningen. Så ligger man plötsligt där, fylld av glädje med en underbar parvel på bröstkorgen. Supermysigt!

Men hur ser nu verkligheten ut? Jo, i det flesta städer och orter behöver man ställa bebisen i kö så fort man bara kan till flera olika dagis och/eller dagmammor. Vadå, ställa en 2-dagars bebis i kö? Alltså det känns verkligen superknäppt att behöva tänka på sådant det första man gör när man kommit hem från förslossningen. På många håll kan det ju vara 1-3 års kö för att få plats på dagis/dagmamma.

När vi fick Christian så var vi nyinflyttade i Sollentuna/Häggvik. Jag fick snällt sitta där och läsa på internet om vilka ställen som verkade lämpliga för honom. Då visste vi bara att han inte fått godkänt på hörselscreeningen för nyfödda, läkarna trodde att det var fosterfett i hörselgångarna.

Christian hamnade i kö till 3 famljedaghem och 2 förskolor. Våren 2007 fick vi beskedet, välkommen till lalala... Vi ringde upp och fick komma på besök. Denna dagmamma var vårt första handsval och hon kändes toppen! Naturnära och personlig, aktiv i Friluftsförbundet så barnen fick medverka i Mulleverksamheten. Åhh vad roligt med Mulle, det jag gick jag själv som yngre.
Men i juni 2007 så fick vi för oss att flytta, vi hamnade i Ledinge utanför Norrtälje. Då var det bara att snabbt som tusan ringa Norrtälje Kommun och köa på nytt. Denna gång valde vi endast första närmaste. Vi fick platsen, vi tackade ja, och så åkte vi på föräldramötet. GAAAHHH, KATASTROF! Utegården bestod av 95% asfalt, inga gungor, ingen sand. Lokalerna bestod av små och många rum där ljuden bara studsade mot väggarna. En fruktansvärd miljö för en hörselskadad. (Vi visste nu om hörselskadan.)
På föräldramötet i aug 2007 så avslöjade rektorn att det varit en kris på förskolan inklusive skolan våren 2007 och att all personal på förskolan var vikarier som skulle bytas ut under hösten månad för månad. Näe, en sådan otrygg miljö kunde jag bara inte tillåta för min son. Ringa kommunen igen och gå på ett gäng med studiebesök i Norrtälje! Jag tog reda på adresserna till säkert 15-17 olika förskolor och kollade på kartan. Familjedaghem var inte att tänka på, jag pratade med ett par stycken, fast de hade ungefär samma arbetssätt som en förskola.
Jag ringde några förskolor och frågade ifall jag fick komma på besök, näe, med hänsyn till barnen så kan vi inte ta emot sporadiska besökare.
GAAAHHH!!! Jag hade panik ju, sonen måste ju få det bra. Jag tog helt enkelt med mig sonen och när han sov så knackade jag på hos alla förskolorna och bad att få titta lite eftersom jag sökte efter en förskola som kunde passa oss. Då gick det bra minnsann.
Mitt val föll på förskolan Paletten, det hade den underbaraste utegård jag någonsin sett! Stor och kuperat och skogen runt hörnet. Stora luftiga lokaler och i princip fasta/återkommande vikarier. Plus att dagiset ligger bra till i förhållande till dom bussar som går förbi oss.
Jag hade egentligen velat haft honom på ett Ur och Skur dagis, men deras lokaler var hemska! Ett gammalt slitet 1700-tals med små rum och allting man sade ekade mellan väggarna.

11 sep 2007 skrev jag in honom i kön till Paletten med önskad start den 13 sep 2007. Dagen efter ringer rektorn, "Du behöver en dagisplats imorgon?" Jo, jag har börjat studera och är nyinflyttad och det dagiset vi hade fått plats på dömde jag ut. Rektorn lyssnade på min utsaga och hälsade oss välkomna till verksamheten! Otroligt. Fast lite premisser var det, platsen gällde endast för tider mellan 8,30-16. Inga problem! Jag skulle ju studera på distans.

Dessvärre så blev Christian så himla sjuk så otroligt ofta! Mina studier gick åt pipsvängen och jag oroade mig för att han skulle dra hem en massa smittor till Angelica när hon väl hade kommit. I nov 2007 fick han sluta pga för hög frånvaro när han så ofta blev sjuk. Och det är jag glad för! Det har varit helt underbart att ha båda barnen hemma tillsammans under Angelicas uppväxt, dom har blivit så samspelta.

Hösten 2008 var det dags igen för Christian och dagis. Jag gjorde några nya studiebesök igen, mest ifall att. Nu hade han ju fått hörapparater och teckenspråk skulle användas som stöd för hans talutveckling. Det blev Paletten igen. Denna gång var det mer rätt för Christian, åldern drygt 2 år kändes otroligt passande för honom på förskolan. Jag önskar jag kunde få ha Angelica hemma tills hon blivit 2 år också.... Men det är inte möjligt.
Att Christian började hösten 2008 igen var mest en rekommendation från hörselkliniken, för talutvecklingens skull.

När barnen går på förskolan så önskar jag att de går så korta dagar som möjligt, jag vill inte de ska spendera större delen av sin vakna tid på förskolan. Jag vill ju att barnen har fler timmar med familjen än med förskolan. Jag önskar också att barnen alltid får äta frukost och middag hemma. Idealiska tider för oss på förskolan är 8,30-15,30. Det blir 35 timmar i veckan. Barnen är vakna ca 7,00-19,00, det ger 12 timmar per dag. 12*7=84 vaken timmar för barnen per vecka (bortsett från Angelicas lunchsovning.) 84-35=49. 35 timmar på dagis ger att barnen får vara med familjen 49 timmar per vecka. Det känns så lite... Det skulle ju varit perfekt med 15 timmar per vecka på dagis bara..... Fast då hinner jag absolut inte med några heltids studier i höst.

Min önskan om mina barn innan de börjar på förskolan är att:

*Barnen kan göra sig förstådda genom tal och/eller kropps språk
*Barnen behöver bara sova en gång efter lunchen (Jag vill inte lämna ett barn som sover 2 gånger per dag, då betalar man ju för en sovplats.)
*Barnens mat tider och sovtider passar någorlunda ihop med förskolans tider.
*Barnen ska kunna gå, personalen kan sällan bära barnen, det blir för jobbigt för deras ryggar.
*Barnen ska helst vara blöjfria. Vi använder ju tygblöjor och det fungerade uselt på förskolan i höstas, han är numera blöjfri sedan i julas. Christian kom ju dit klockan 9,00, ca 9,45 går dom ut. Christian fick oftast gå ut i blöt blöja, han fick oftast somna med blöt blöja. Stackarn! En gång på fem timmar bytte de blöja på honom. Ett barn behöver pinka oftare än med 2,5 timmars intervaller. Christian var nästan blöjfri förra sommaren, men det gick om intet när han började på dagis. Dom erbjöd honom varken potta eller toalett. Stackarn blev ju tvungen att pinka i blöjan. Vilken blöja man än har så tycker jag att barnen ska ha torr blöja innan man går ut och torr blöja innan man ska sova.

Hur har ni valt förskola/familjedaghem? Hur gamla har barnet varit/kommer att vara när det börjat/börjar på förskolan/familjedaghem? Varför har ni valt den åldern på barnet? Hur många timmar per vecka är barnet på förskolan/familjedaghemmet?

Tillägg 6/6 kl 7.15
Nu när jag har varit mamma ett par år så inser jag hur värdefulla småbarnsåren är, barnen är ju bara små en gång i livet. Det är lite därför jag önskar att Angelica kunde få vara hemma tills hon är 2 år. Jag vill ju följa hennes framsteg och utveckling själv.
Med mina erfarenheter så skulle jag aldrig mer skola in en ettåring (ålder 12-14 mån) på förskola/familjedaghem. Det är en så intensiv miljö för ett så litet barn. Jag vill ju heller inte att förskolan/familjedagehemmet ska ta över fostran av barnen, den biten står jag helst för själv.
En annan sak som jag önskar är en mjuk start på förskolan/familjedaghemmet, ungefär 15 timmar i veckan till att börja med i ett par månader för att barnet ska vänja sig gradvis med miljön. Fast det kommer inte vara möjligt för Angelica. Jag är glad att Christian har haft den chansen i alla fall.

(Apropå det jag skrev om flytta... Vi flyttade igen mars 2008, fast närmare Norrtälje. Nu är det slutflyttat! Vi har hittat hem.)


Håll koll på min blogg


Missa inga inlägg!
Klicka på ikonen och följ min blogg!


Kommentarer
Postat av: frida ,läs om mode ,tips ,skönhet och min vardag

sv ,tack så mkt .Den här veckan har antalet läsare ökat enorm .Räknade ut ett medeltal den här veckan och det 128 unika läasre .Men det kan variera .E dga har 40 unika och en annan 48 eller 26 medans ennan dag hade jag bara 3

2009-06-06 @ 07:58:50
URL: http://friiiidaenocksson.blogg.se/
Postat av: Jag

Oj de var så länge sedan som mina barn gick på dagis...Men jag kommer så väl ihåg hur de var... Sonen var bara 1 år o några dagar... Han hade hamnat på ett jättefint dagis på gångavstånd från oss... O de visade sig vara en vinstlott!!! 3 jättefina fröknar alla hade jobbat de sista 15 åren med varandra...Liten barngrupp o mkt utelek... Jag jobbade i vården då... Så han vistades inte så mkt på dagis... Ofta halvdagar o alltid ledig minst 1 dag per vecka... Sen hade vi ju farmor som hämtade de dagar hon kunde...



När de var dags för dottern att börja på dagis tvekade vi aldrig... De var självklart att hon skulle in på samma dagis... Om inte annat för att slippa skolain mamma o pappa... HA ha ha... Hon var 1.5 år o jättemammig... Så jag oroade mig...Men de gick jättebra... Skillnaden var dock att jag nu pluggade på heltid... Vilket medförde långa dagar o sällan ledigt... farmor orkade inte hämta tösen på samma sätt som hon gjorde med grabben... Så de var ganska jobbigt.. Jag hade evigt dåligt samvete... Detta medförde att jag försökte korta ner mina dagar så mkt de gick till en början... Detta i sin tur gjorde att jag pluggade om nätterna...I de långa loppet så fungerade inte detta...Jag var ju aldrig riktigt ledig... Så när tösen var 2 bestämde vi att hon skulle vara på dagis heladagar... när hon var ledig skulle de vara när vi verkligen kunde ha de så utan att ha tankar på annat håll... Så när vi kommit till detta beslut försvann de dåliga samvetet... Hon mådde ju inte dåligt på dagis... Ofta var hon ensam med en fröken de sista timmarna..Så då hade hon de ju ganska mysigt...

2009-06-06 @ 11:41:49
URL: http://ahvarforinte.blogg.se/
Postat av: Johanna, gravid i vecka 39

Ja verkligen. Det blir mer spännande för var dag som går :)

2009-06-06 @ 12:49:11
URL: http://hojtan.blogg.se/
Postat av: jayne

Hej

Ja du..som mamma till två tonåringar och förskollärare så... kan jag hålla med dig om att man verkligen måste var om sig och kring sig idag.

En del föräldrar tycks också tro att barn måste gå på förskola så tidigt som möjligt för att inte missa saker. Vet inte vad barn skulle missa på att vara hemma med sina föräldrar/syskon ett tag?

Jag kan tycka att (önska) att man som förälder inte ska behöva oroa sig när man måste jobba och lämna barnen, alla förskolor ska hålla HÖG standard... och vara lika bra... precis som alla skolor.

Tyvärr är vi inte där ännu.

2009-06-06 @ 15:52:43
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad mycket man måste stå i med dagis. Här har vi inget val på isländska landsbyggden. Det finns bara ett dagis. Vad jobbade du med när du var här?

2009-06-07 @ 11:34:57
URL: http://icelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0