Dimman tätnar

Så här dags på morgonen/förmiddagen så brukar alltid dimman lätta i samband med att solen kommer fram, men idag går det trögt. Det är väl ungefär ca 1½ timma mellan fotona.

Dimman ligger tät   Solen försöker tränga igenom dimman 

Första advent är det idag också, en dag då jag längtar hem till Gotland och Visby. Visbys julskyltning brukar vara otroligt stämningsfull och mysig. Julmusik som letar sig ut från butikerna, körer som sjunger, doften av glögg som sprider sig genom staden, köpa lite hemgjort julgodis att smaska på, köpa hemgjorda hantverk att ge bort med mera. Under mina år här på fastlandet så har jag ännu aldrig stött på någonting som är i klass med Visbys julskyltning. Visbys julskyltning är en sådan underbar avstamp till att få glida in i julkänslorna och börja längta efter julafton.

Här i Norrtälje är det också julskyltning idag, fast den verkar mest gå ut på att man ska titta på butikernas juliga fönster dekorationer. Då tror jag mer på Norrtäljes julmarknad nästa helg. Då ska dom bla kröna Norrtäljes lucia, fast det verkar inte vara så populärt. Det var 10 sökande till lucia rollen och av dem så blev 7 st nominerade. Inte så mycket till konkurrens där inte.

Vi får väl se vad dagen har att bjuda på... Jag är mer sugen på att julpyssla lite hemma än att knalla omkring på shoppinggator.
Göra pepparkakor och pepparkakshus, testa sockermålning fast i form av snöflingor som man stör på socker eller glitter, göra glittriga lingonris och göra glittriga kottar... Fast jag har varken lim, glitter, lingonris eller kottar. Undras ifall man kan torka kottar i ugnen?
Hittade en intressant pyssel sida här till exempel.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Åhh ni skulle kommit ner i helgen då! Ska försöka få me din bror på julskyltningen sen, men han är iväg på annat nu. Det är ju lite tradition att gå runt o bara njuta av julstämmningen längs adelsgatan och på torget denna dag!

2009-11-29 @ 11:34:19
URL: http://ekcaz.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv; Jo nu har jag äntligen mitt körkort efter allt slit =)

2009-11-29 @ 12:23:45
URL: http://laalexandra.blogg.se/
Postat av: Annica

åhh det e så mysigt med julskyltning!



jag har ny blogg nu och lite nya krafter, hoppas du vill följa me dit1

kram

2009-11-30 @ 18:11:51
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: fia

Vilken härlig blogg du har! (jättefin desgign också!) Ville egentligen bara lämna ett litet avtryck! kram

2009-12-02 @ 23:13:10
URL: http://fiaofsweden.blogg.se/
Postat av: magda

Hej!



Jättefina foton!!

2009-12-03 @ 19:19:37
URL: http://magda.nu

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0