Vilsen mamma på vift

När Ronny kom hem igår så sade han "Sätt dig och ät, du ska ju iväg". Åhh, jag skulle få åka in till Observatoriet i Stockholm. Tjoohoo! Det är väl bara 2-3 veckor sedan jag planerade att åka dit första gången.

Åker kommunalt till Odenplan och trodde i mitt stilla sinne att Drottninggatan korsar Odenplan, ack så fel jag hade. Och oj, så vilsen och snurrig jag kände mig. Nedrans Stockholm, stort, mörkt och stressigt. Skickade ett sms till Ronny som nattade barnen... Han ringde upp, inte allt för glad eftersom jag störde. Nåja, jag fick direktioner och kunde hitta till Observatoriet.

Väl på plats så hade det ju mulnat... Suck, inte stjärna syntes. Nåja, jag fick tips om spegelteleskopet AlbaNova som också visas för allmänheten. Teleskopet på Observatoriet är ett refraktor teleskop och kan hämta in betydligt mindre information än ett spegelteleskop.
Rundvandringen på Observatoriets museum var intressant, mycket idéhistoria. I ett rum hade dom en temperaturslinga som visade medeltemperaturer år för år ända från 1700-talet. Darwin och Linné blev bla omnämnda på denna rundtur.

Här finns mer att läsa om Observatoriet. Från denna sida har jag även lånat bilden.

Men varför åka till Observatoriet? Jo, jag studerar ju andra terminen på programmet till att bli förskolelärarinna. Programmet har inriktningen Barn, Natur och Teknik. Min utbildning är på distans så jag har föreläsningar och seminarier via internet. Ett par gånger per termin får vi åka till Falun för att ha undervisning på Dalarna Högskola. Just nu läser jag kursen Nyfiken på Naturvetenskap, har precis haft delkurs 1, Ekologi. Delkurs 2, Den naturvetenskpliga världsbilden är precis påbörjad. Studierna är otroligt spännande och givande. Det är mycket tips om praktiska detaljer som jag direkt kan använda tillsammans med mina egna barn.

Näpp, nog om detta. Det blev en sen kväll igår pga av besöket i Observatoriet, jag var borta 18-22, nu ska jag läsa några studieböcker.

På återhörande!


Kommentarer
Postat av: ♥ Lill-smeds - Fotar och designar bloggar ♥

tack! Ja plugga är inte min grej, såfall blir det inom foto eller data..kram

2009-10-09 @ 11:12:31
URL: http://designbyjessica.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det låter som en spännande utbildning du läser! Jag blir så imponerad av alla som är duktiga på sådant som jag själv är totalt värdelös på (som teknik!). Själv är jag väldigt estetiskt lagd och sy, göra egna smycken och annat sånt pyssel är precis min grej så jag älskade verkligen slöjden i skolan och hatade matte och teknik. :)



Klart det kommer bilder på Ludwig med tröjan på så småningom också. Jag tror dock den är för stor ännu. :)

2009-10-09 @ 14:30:43
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: jennie

fin och bra blogg :) gå gärna in på vår och kommentera :D

2009-10-10 @ 14:48:59
URL: http://jennieerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0