Tandborstvisa

Mina busungar älskar att borsta tänderna! Dom springer uppför trappan och står och hoppar av glädje vid handfatet när det är dags att borsta tänderna.

Det finns ju flera olika tanbortvisor som man kan hitta på internet, fast jag kan ingen utav melodierna till dessa visor. Så igår när vi borstade tänderna i duschen så komponerade jag ihop en egen visa utav en visa vars melodi jag känner till :-) Barnen blev helt lyriska, jag fick sjunga visan om och om igen.

Eftersom Christian har en dubbelsidig hörselnedsättning så är det vissa ord här hemma som vi har förenklat, borsta tänderna är ett sånt uttryck. Här hos oss så heter det gnugga tänderna, mest för att få bort lite krångliga s- och r-ljud.

Originaltext                                   Min tandborst visa
Vi gungar åt öster                            Vi gnuggar här bakom
och gungar åt väster                        och gnuggar här framför
och gungar åt söder och norr            och gnuggar fram och tebax
Hej och hå gunga på                        Hej och hå gnugga på
Sen gungar vi hem igen                   Sen gnuggar vi om igen

Melodin till originaltexten kan jag inte riktigt förklara :-( Googlade lite för att eventuellt hitta melodin i noter och då sprang jag bland annat på denna sida. Massor av texter till fina barnvisor, däribland Gunga åt öster. Ser att min text inte riktigt stämmer, men nu har lärt mig den som jag skrivit så det får vara så här hos oss :-)
Originalvisan Gunga åt öster är skriven av Borghild Arnér.
Hittade en annan sida med barnvisor också.
Söker man dessutom efter Barnvisor på svenska på youtube så får man hjälp med flera melodier.

Borstar tänderna i duschen

Jag kan ju avsölja att Angelica mest suger på tandborsten medan Christian gnuggar på flitigt. Naturligtvis så hjälper jag dem båda så att det blir ordentligt gjort.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Sång är alltid populärt! Kan inte denna melodi men den är säkert bra. :-)

2009-09-28 @ 18:38:56
URL: http://vargensplogg.blogg.se/
Postat av: Nadja

Hi hi, vilka sötnosar!

Lillen har precis börjat acceptera hjälp med tandborstningen, han älskar sin tandborste men vill inte ha hjälp, då blir han ruskigt arg ;)

2009-09-29 @ 07:05:16
URL: http://ensalig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0