Höstens bistra sanning

Nu till hösten är det dags för mig att göra någonting åt mitt eget liv, fortsätta mina studier på lärarprogrammet. GAAAHHH, usch, det ska skulle börjas med Litteraturvetenskap. (Jag har hittills läst en termin pedagogik.)
Det enda jag sett framför mig är en hög med böcker som tar tid att läsa och som är DYRA i inköp.



Usch, känns inte motiverat. Jag önskar mig lugna studier under hösten så att lilltösen inte får alltför långa dagar på förskolan. Jag ska ju själv orka med också, studera och vara mamma 24 timmar om dygnet. Morr, fnys.

Jag tog mod till mig och ringde upp studievägledaren för att veta vilken kurskod jag skulle söka in på, upptaget, upptaget, upptaget. Hmprf!
Medan jag väntade på ett svar i telefonen så surfade jag runt lite och hittade en annan inriktning på lärarprogrammet som kändes mer passande för mina intressen.
Äntligen svarade studievägledaren. "Du ska söka Litteraturvetenskap kod lalalala" Efter mycket om och men så frågade jag: "Kan man byta inriktning?" -"Njaa, det beror på ifall det finns plats." Mitt humör sjönk. -"Jag vill läsa Barn, Natur och teknik". Då kläcker studievägledaren ur sig att det är dåligt med sökande till den inriktningen. Tjohoo, inga problem för mig att få plats!!!!!
Jag har precis skickat iväg ansökan til kursen Nyfiken på Naturvetenskap, ansökte till några andra kurser också för säkerhets skull. Taaadaaa! Snart är jag en bokmal igen!



Det värsta med ansöka till högskolan är att jag hittar så många intressanta kurser, några exempel:
Digitalt foto och bildskapande
Ditt barns språk, Språkutveckling 0-2 år
Barns språk- och talutveckling
Spädbarns Psykologi
Äventyrspedagogik
De yngre barnens litteratur
För att inte tala om Skogens skatter, den kursen vill jag verkligen läsa någon gång. Eller varför inte en kurs som heter Astrid Lindgren?

Näe, jag får akta mig, annars blir jag en riktig gråhårig bokmal, och det går ju inte? Jag vill ju vara mamma också!



Nu ser jag äntligen fram emot studierna igen! Paniken över den gigantiska bokhögen är borta! Fast detta program verkar ju också spännande, hmm ??? Näe, näe, näe, nu har jag gjort mitt val.

Jag behöver hitta en fadderskola också, en plats där jag kan göra min praktik. Hade ju en fadderskola när vi bodde i Sollentuna, men dit orkar jag inte åka nu. Jag fick en liten snille blixt idag, jag rådfrågade rektorn på Christians förskola. Hon skulle skicka min önskan vidare till rätt person inom kommunen. Jag hoppas det ordnar sig alltihopa!!!

Jag vill helt enkelt utbilda mig till en naturnära förskolefröken med lite språkutvecklings specialitéer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0