Hur man (inte) färgar en sjal

Bestäm dig för en färg som inte existerar, dvs blanda två olika färger för att förhoppningsvis få fram den färgen du vill ha. Börja med att förebereda saltlösningen och färgblandningen. Tag bara hälften av den rekommenderad färgmängden eftersom du är sååå osäker på resultatet.
Lägg in sjalen i tvättmaskinen och starta programmet.
Häll på färglösningen via tvättmedelsfacket, titta in i trumman och få PANIK!!!!!
Sjalen lades ju in i maskinen torr, GAAAHHH! Tyg som färgas ska ALLTID blötläggas ordentligt före färgning.
Se framför dig hur sjalen kommer att bli alldeles flammig och förstörd.
Häll på massor av vatten i tvättmaskinen via tvättmedelsfacket för att kompensera för att sjalen var torr.
Vänta, vänta, vänta på resultatet. Gå omkring och var nervös. Är inte tvättmaskinen färdig snart??????

Japp, så började min färgning utav en Ellevill Zara Original.



Till vänster ser ni hur sjalen såg ut som ny. I bunken har jag blandat färgen. Ett färgprov på en papperstuss. Och så sjalens färgning i tvättmaskinen.



Till vänster ser ni sjalen efter färgningen, den tog knappt åt sig någon färg alls. Den blev i alla fall inte flammig som tur var. Inför färgning nummer två så fick sjalen ligga i blöt och så in i tvättmaskinen. Till höger en bild på resultatet tillsammans med draken vars färg jag ville efterlikna.



Eftersom jag inte blev nöjd med färgen så blev det ett tredje färgbad, in i maskinen igen efter blötläggning naturligtvis. Ytterligare en jämförelse med draken. Några kort på sjalen i olika ljus, färgen är hopplös att fånga på bild.

     


Ytterligare foton på sjalen efter tredje färgbadet. Fotona där jag bär Christian är tagna i skugga respektive solsken. Hmm, fortfarande var jag inte nöjd.



Här ser ni sjalen efter sitt fjärde färgbad, denna gång med extremt lite gul färg i blandningen. Fotona där jag bär Angelica är tagna i skugga respektive solsken. Den sista bilden är tänkt som en jämförelse med hur sjalen såg ut när den var helt ny.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0