Midsommar, hur fira?

Nu när jag har egna barn så förstår jag äntligen vilket fint midsommarfirande min mamma försökte ge oss hemma på Gotland. Tack mamma, ledsen att jag inte uppskattade allting som tonåring!

Vi brukade åka till Lickershamn, ett mysigt ställe vid havet några mil norr om Visby. Dit kom alltid min mormor och morfar också eftersom dom bodde någon kilometer därifrån.
Det var till att plocka blommor, klä stången, fiska fiskedamm, vara med i lotterier. Det var som en liten spännande marknad. När stången väl rest så var det dans med live musik, dragspel med mera. Efteråt var det alltid fika och midsommartårta hemma hos mormor och morfar. Mormor har alltid varit en hejare på att baka.

Vad hände sedan då? Jo, jag blev förvandlad till en tonåring som tyckte det var pinsamt att dansa runt stången och plötsligt var det bara intressant att hitta den bästa festplatsen med dom coolaste killarna... Jag firade en midsommar i Åminne (Gotland) och seda blev Katthammarsvik (Gotland) ett kärt återbesök ett par år. Bil och husvagn var det som gällde i Katthammarsvik. Nåt år har jag för mig att vi var ett gäng som hyrde en pool i Visby och hade poolparty och grillning.

Sedan blev man fastlänning (flyttade till Stockholms-trakterna) och midsommar partajandet avtog... Och nu har jag två underbara barn som jag vill ska få fira många fina midsomrar med bland annat dans kring stången och annat barnvänligt ståhej.

Men vart och vilken tid kan man fira midsommar i Norrtälje-trakterna?

Fick ett tips av Nadja i alla fall:
Labacken i Roslagsbro är barnvänliogt tillhåll! Fiskedamm, saft och hembakade bullar typ (fast det var ju ett par år sedan jag var där men mamma har alltid gått dit med brorsans ungar!)

Återstår att ta reda på vilken tid som gäller. Roslagsbro, hmm, det låter långt borta?

     

Bilderna är lånade!


Fast jag vet inte ifall barnen är friska på midsommar... Angelica har precis somnat i min famn, hon brukar somna efter lunchen strax före tolv.

Tillägg 16/6 kl 16,30
Berätta gärna hur ni firar midsommar! All inspiration är välkommen.

Kommentarer
Postat av: HITTABLOGGAR

Lade in texten på hittabloggar.blogg.se Säg till om du vill ändra, lägga till eller ta bort något:)

2009-06-16 @ 11:01:07
URL: http://hittabloggar.blogg.se/
Postat av: 19år och mamma

Tack, dina är också extremt söta :D

2009-06-16 @ 11:58:13
URL: http://jochw.blogg.se/
Postat av: 19 år och mamma

Joo det är lite trist. jag gjorde först test med två stycken, som jag var 100 procent säker på att det var någon utav dom, men det visade sig att ingen var det.. för jag förtträngde att jag var gravid, sen när det kom ut officiellt skulle jag tänka tillbaka 25 veckor ungefär, och vad jag visste så var dom två dom enda jag var med under tiden det hände, men tydligen inte, så nu håller vi på att göra ett test med en annan.. lite tråkigt, för man hör vad folk tycker om en när det är 3 st som gör faderskapstest. men inte mycket man kan göra åt det. Bara att ignorera snacket och leva vidare :)

2009-06-16 @ 12:00:51
URL: http://jochw.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej! kan tippsa dig om vira bruk, där firar man midsommar på "Isaks äng". Kolla också i roslagen runt som alla får, där står det var och när dom firar på olika platser. Kram

2009-06-16 @ 12:36:28
URL: http://turnerkvinna.blogg.se/
Postat av: Kadri

att fira midsommar är en fin tradition

2009-06-16 @ 13:01:52
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Karin (Albins mamma)

Ja det är det verkligen, och tystnaden & lugnet är betalbart :)



Hmm, tyvärr kan jag inte ge dig något tips på vad man kan göra i dina trakter eftersom jag inte bor ens i närheten. Men jag tycker verkligen att ni borde fira "riktig" midsommar med barnen. Klä stång och dansa runt, sjunga sånger, äta god mat mm. Det uppskattar dom säkert. Gjorde jag alltid när jag var liten också :)

2009-06-16 @ 13:10:59
URL: http://albinsmoder.blogg.se/
Postat av: zandra

fin blogg du har =)

2009-06-16 @ 13:23:43
URL: http://zanndra.blogg.se/
Postat av: Amanda

Min mamma ansträngde sig också att göra midsommar till något extra för mig och mina syskon. Vi plockade blommor och gjorde kransar. Åkte till parken och dansade kring midsommarstången. Oftast var vi i Leksand hos farmor och där är midsommarfirandet stort ju så det blev verkligen något vi uppskattade.



Hoppas jag kan leva upp till detta nu när jag blivit mamma själv. :o)

2009-06-16 @ 15:06:22
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Lillmonster

Uppe på Campus har de firande. Men det kostar 20:- för vuxna att komma in men gratis för barnen. Brukar vara väldigt välbesökt vid fint väder och det är ju inte så långt att åka för eran del.



Kram Kram

2009-06-16 @ 19:00:17
URL: http://lillmonster.com
Postat av: Erika

Jag brukar inte fira särsklit. Kanske lite extra god mat och själklart jordgubbar i någon form. Annars tycker jag att det är trevligt med blommor och kransar och om jag hittar några blommor så binder jag mig gärna en krans.



Nu sommarjobbar jag på ett ålderdomshem och där ska det firas med midsommarstång och rubbet. Det ska bli kul!

2009-06-16 @ 20:18:27
URL: http://westbergerika.blogg.se/
Postat av: Linda

Låter som ett spännande projekt, kan nog blir riktigt kul att fixa i ordning och 1000 kr är ju inte direkt en helt förmögenhet heller.

Vi har också en Adria fast en 552 UK från 2006.



Vi har ännu ingen direkt återkommande tradition vad gäller midsommarfirande utan gör det som känns kul för året:)

I år har vi bokat in hela helgen på Apelvikens camping i Varberg. Vi och en till familj vi känner ska tillsammans med våra 7 barn försöka oss på lite midsommarfirande och har vi tur och vädret är med oss så kanske vi till och med kan ta ett dopp i poolen.



Hoppas ni får en bra midsommarhelg vad ni än betämmer er för att göra, och uppdatera oss gärna hur det går med husvagnen, Kram

2009-06-16 @ 21:09:04
URL: http://lindam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0