Mattesnillet

Ibland som missar jag totalt att det faktiskt finns en hel pedagogiska saker i hemmet som barnen kan lära sig massor utav.

Det började med att Christian pekade på alla entalen, 1-10, på kannan. Jag blev förvånad, talet 10 har tills nu hetat etta och nolla. Kul att han har förstått hur talet tio ser ut med siffror.
Efter en stund så började Christian peka på hundra talen. "Vad är det för siffra?" "600", svarade jag. Och så gav mig på en tapper förklaring... Nåt i stil med De två nollorna betyder hundra och första siffran talar om att det är 600.. Christian funderar en stund och sedan pekar han igen på kannan och säger: ett hundra, två hundra, tre hundra och så vidare, genom alla hundratalen som stod på kannan. Nio hundra var högsta talet.

Mitt måttband låg i ena hörnet på bordet och då slog det mig. Barnen ska få varsitt måttband med stora siffror på. Det är ju pefekt till att leka in vad siffrorna betyder.


Kommentarer
Postat av: Mato

Vad smart! Barn brukar älska att leka "pedagogiska" lekar med saker som finns i hemmet. Tack för kommentaren om bilderna i min blogg! Det är rätt mkt jobb bakom den översta bilden; både med val av plats, pose, ljus och sedan redigering. Hade sån tur att vi hittade en plats uppe vid Uppsala Högar i G:a Uppsala på en gång och sen var det bara att få Björn att vilja posera (vilket inte är helt lätt, haha!).Det svåra när man fotograferar mot en "horisont" är att himlen bakom motivet blir väldigt ljus - det är indirekt som att fota i motljus. Mycket hänger därför på vilken kamera man har, eftersom "bättre" och mer avancerade kameror har bättre omfång och kan exponera jämnare. Jag hade sån tur att bilden inte blev överexponerad någonstans och därför så är ingen del av himlen helt vit. :)

2010-08-09 @ 18:43:02
URL: http://torbjoernsdotter.blogspot.com/
Postat av: Angelica fyrbarnsmamman

vad duktig han är som förstog på en gång med hundratalen. Han kommersäkerligen få det lätt med matten i skolan :)

2010-08-10 @ 06:46:26
URL: http://www.tvattlapp.blogspot.com/
Postat av: MammaFiiia

De finns massa bra saker i hemmet barnen kan lära sig olika saker av, men inte alltid man tänker på de dock=)



Tack för din kommentar hos mig=)

Ha en fortsatt bra helg.

Kram

2010-08-14 @ 21:05:51
URL: http://www.fiiias.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0