Ostindiefararen Götheborg - ombord

Måste erkänna att vi egentligen inte hade tänkt att gå ombord på skeppet Götheborg, både jag och Johan hade ju bordat henne för några år sedan. Fast då inte tillsammans förstås. Och så barnen, de skulle ju gilla att se kanonerna på närmare håll. Och idag (mån) så fick ju skeppet en bonusdag i Visby hamn. Götheborg kunde ju inte ta sig ut ur hamnen med den starka motvinden som det var. Risken var att skeppet skulle drivas av vinden så att hon krockade med kajen. 
Nåja, hur som helst, barnen och jag åkte in för att borda Götheborg, Johan jobbade. Efter att ha varit ombord så insåg jag dock att skeppet skulle ha öppet även under eftermiddagen. Barnen och jag åkte in en gång till för att titta på skeppet på eftermiddagen också, tillsammans med Johan. Vi hade lite hopp om att hon även skulle avsegla där på kvällen, men det gjorde hon aldrig.
 
 
Aktern med den svenska flaggan.
 
 
Höga master och massor av hamapalinor.
 
 
Mäktigt skepp!
 
 
En av skeppets 10 kanoner.
 
 
Den mörka biten är en orignal bit från det urprungliga skeppet Götheborg som förliste utanför Göteborg år 1745.
 
 
Porslinkopior och annat från ursprungliga Götheborg.
 
 
Det blir mycket krafter till sjöss. I hårt väder behöver det vara 3-4 man som håller i ratten för att kunna hålla kursen.
 
 
Det finns mycket att titta på.
 
 
Skeppsklockan.
 
 
En kanon utifrån.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0