Livets gåta

Vad gör oss lyckliga? Är det lycka som får människan att vilja leva vidare? Varifrån kommer lyckan? Jag har funderat över livets gåta i flera veckor nu eftersom jag bara känner mig trött på livet. Det enda jag kommit fram till är att det GÅR INTE att ha en barnfamilj utan pengar.

Jag är trött på att inte våga äta själv ifall barnen blir utan mat.
Jag är trött på att Ronny inte vågar äta frukost och lunch utav samma skäl som mig.
Jag är trött på att barnen inte kan vara ute när det är kallt eftersom vi inte har några fodrade kläder och skor till dem. Det är inga nya märkes kläder jag önskar till dem, tittar dagligen på tradera och hittar det som behövs men plånboken säger stopp. Funktionella varma kläder som håller barnen torra, det finns vettiga sådana på tradera som inte är av värsta dyraste klädesmärket.
Jag är trött på att barnen fortfarande inte har några personliga fotoböcker på dagis. (Barnen har ju bara gått där i drygt 2 månader.)
Jag är trött på att alltid somna utav utmattning var och varannan kväll när jag nattar barnen vid 19-tiden.
Jag är trött inte ha råd att köpa allting som behövs till mina studier.
Jag är trött på att Ronny har ständig huvudvärk eftersom vi inte har råd att köpa glasögon till honom.
Jag är trött på att huset är en enda stor röra för att ingen av oss vuxna orkar eller har inspiration till att ta hand om allting.
Jag är trött på att Ronny troligen lider av RLS, det är ju synd om honom. Han har besökt flera olika läkare, men ingen har lyckats fastställa någon diagnos. Dessutom verkar medicinerna vara svindyra, så det är väl på gott och ont att Ronny inte har någon diagnos fastställd.
Jag är trött på att ha dålig inspiration till studierna eftersom det trots allt bara förstör våran ekonomi.
Jag är trött på att barnen inte har någon närvarande farmor, farfar, mormor och morfar. (Mormor och morfar finns på Gotland och ligger i en strulig skilsmässa. Jag vet att åtminstone mormor bryr sig väldigt mycket, hon träffar faktiskt barnen så ofta hon bara kan.)
Jag är trött på att snus är sååå väldigt dyrt. (Ronny har försökt att sluta, hade väl ett uppehåll på 1 år. Han uppfattade sig själv som aggressiv och utan tålamod utan nikotinet så därför föll han tillbaka på det igen. Han har dessutom snusat vansinnigt länge.)

Jag är trött på att må dåligt och vara så fruktansvärt utmattad.

Vad är då orsaken till allting? Varför är jag bara deprimerad och nedstämd? Svaret på dess frågor är svaret på livets gåta. Vad gör livet värt att leva? Svaret är: pengar. Utan pengar ingen mat, utan pengar inga nya kläder, utan pengar ingen trygghet. Utan trygghet ingen lycka. Jag orkar inte längre! Jag orkar inte känna och visa någon kärlek längre, allting känns bara fel och hopplöst.

Det är fullt med revor och små hål i rumpan

Dessa överdragsbyxor har vi använt hemma i ca 6 mån utan en skråma, bra har jag tyckt. Då håller dem ju för dagis också. Ja, eller hur? Efter 2 mån på dagis så är dom fulla med revor och små hål i rumpan. Jag blir galen!

Medan jag sitter här och funderar över att beställa skilsmässo papper, vart man nu gör det någonstans? Så knackar det på dörren... Dom kommer med en tidning som handlar om hur man får en lycklig familj. I samma tidning kan man också läsa om hur man lyckas som ensamstående förälder.
Citat ur tidningen:
Det har sagts att tvåföräldersfamiljen som sådan är en utrotad art. Bara i USA finns det mer än 13 miljoner ensamstående föräldrar ../.. Det är ungefär likadant i Sverige.
Slut citat.

Tidningens tips till ensamstående föräldrar:
*Undvika negativa uttryck
*Gör upp en budget
*Samarbeta med den andra föräldern
*Var ett gott exemepel
*Glöm inte bort dina egna behov. (Mina behov är borta sedan länge.)

Tidningens steg till en lyckligare familj
*Prioritera rätt. Är ditt främsta mål att det ska gå bra för famlijen? "[Avgör] vad som är väsentligt" (Filipperna 1:10, Bibel 2000)
*Var engagerad. Engagemang är som ett vägräcke som hindrar äktenskapet från att krascha. "Vad Gud har fogat samman får ingen människa skilja åt." (Matteus 19:6) (Ronny och jag är inte kyrkligt gifta, det var ett giftemål utan gäster mest för att få samma efternamn och underlätta arvsgången till barnen. Jag känner mig inte gift, har ingen vigselring.)
*Samarbeta. Samarbete innebär att ni fungerar som en pilot och en andre pilot som flyger mot samma mål. "Bättre två än en... Om en av dem faller, kan den andre resa upp sin medbroder." (Predikaren 4:9, 10)
*Respektera varandra. Precis som vågor kan bryta ned en klippa kan sårande kommentarer bryta ned en familj. "[Låt] allt skrikande och skymfande skaffas bort ifrån er." (Efesierna 4:31)
*Var resonliga. Precis som försiktiga förare är resonliga familjemedlemmar beredda att "bromsa in". "Låt er resonlighet bli känd." (Filpperna 4:5)
*Förlåt varandra. När man förlåter så stryker man skulden. Man försöker inte kräva något i efterhand. "Fortsätt att ha fördrag med varandra och villigt förlåta varandra." (Kolosserna 3:13)
*Bygg på en fast grund. Om din familj har Bibeln som grund kan ni stå emot svåra stormar.

Ja, det var Jehovas vittnen som knackade på. Man kanske skulle ta och bli religiös? Kanske inte just Jehovas vittnen, men det finns ju andra vägar att gå.

Kan inte låta att fundera över "Bygg på en fast grund." Ingen familj kan väl någonsin överleva utan pengar? Vad är en fast grund för en familj?


Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv; Jag gick till läkarn och fick diagnosen RLS. Då får man äta en medicin som heter Sifrol, samma mdicin som dom som lider av Parkinsons sjukdom. Jag äter högsta dos, men det är inte alltid medicinen hjälper. När det är som värst får jag sömntabletter utskrivna för att kunna somna.



Men jag tycker absolut att han ska träffa en läkare.



Kram hoppas du får en trevlig fredag :)

2009-10-16 @ 18:23:38
URL: http://laalexandra.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Angående inlägget du har skrivit, det måste väl finnas sätt att få hjälp med ekonomin? Det ska inte vara meningen att man inte ska ha råd att köpa det som behövs tycker jag. Men jag är bara 22 år så jag vet inte hur systemet funkar riktigt.



ps, jag lägger till dig också på bloglovin :)

2009-10-16 @ 18:26:39
URL: http://laalexandra.blogg.se/
Postat av: mammagladh

Det svenska systemet för ekonomisk hjälp är tyvärr inte till för oss vanliga svenskar. Ingen hänsyn tas exempelvis till skulder. Och ifall man inte kan betala skulder så blir det ju ändå FEL liksom. Dessutom äger vi för många bilar, som Ronny ska göra ordning och sälja. Fast han har varken tid eller vädret på sin sida, vi har inget garage.



Dött lopp liksom... Till på köpet så går allting ut på att man måste ha pengar FÖRST innan man kan SKAPA pengar. Irriterande!

2009-10-18 @ 07:02:09
URL: http://mammagladh.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv; Är inte loppis ett bra sätt att sälja saker?



kram

2009-10-18 @ 13:05:20
URL: http://laalexandra.blogg.se/
Postat av: Emelie

riktigt fin blogg :)

allt bra?

2009-10-19 @ 00:35:45
URL: http://emeliesaraelin.blogg.se/
Postat av: ronny

hej hjärtat jagf vet inte hur många gånger jag

har sagt till dig att du inte får glömma dig själv

o9ch det där med buddget har jag ochså lagt fram

älskar dig kram

2009-10-19 @ 14:57:13
Postat av: Maritha Bergman

Tack för ditt besök hos mig.

Innan du skriver, du har väl läst inlägget?

Ifall du har lämnat en internet adress så knackar jag nog på hos dig snart.

OBS! Lämna giltig mailadress eller internetadress då anonyma och/eller stötande kommentarer raderas.

Hej =) Jag vet hur det känns att ständigt ha för lite att röra sig med. Kanske en ideé kan vara att sätta upp en lapp i mataffären och efterlysa andra föräldrar med samma problem och som man kanske kan lösa tillsammans med. Ha en klädbytardag kanske. Jag hade själv två småttingar och var ensam med de se´n de var 1 och 3 år gamla. Det finns oxå en sidasom heter bortskänkes.se där du kanske kan hitta något eller sätta in en annons med vad ni behöver. Det är riktigt trist att det har blivit så risigt med vårt avlånga land och inte ser det ut att bli bättre heller. Hoppas att det ska ordna upp sig för er, trots att jag förstår att det ser mörkt ut. Kolla oxå sidor där du kan få tag på billiga grejor som t ex Gnetagalten och registreradig på sidor där du kan få poäng och byta mot saker av olika slag.

Ha en trevlig helg trots mörkret och regnandet =)

Maritha.

Postat av: linn

har fått ny blogg nu!:P

www.wordsofmylife.blogg.se

2009-10-26 @ 23:33:29
URL: http://wordsofmylife.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hej!

Vilken härlig header! :)

2009-10-29 @ 12:31:34
URL: http://minitjejens.blogg.se/
Postat av: mammagladh

Har sökt ekonomisk hjälp/rådgivning... "Bara" 6-9 månaders väntetid. Surt när man vill försöka få en tryggare tillvaro.

2009-11-23 @ 07:12:17
URL: http://mammagladh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0