Jag blir galen!!!

Föreställde mig en sommar med böljande hårsvall som vackert följer vindens rörelse när jag är ute på spännande äventyr. Bestämde mig därför att permanenta håret i hopp om att håret skulle få mera volym och bli fylligare och flygigare. Är så trött på mitt raka hår som bara har hängt ned över axlarna.
Permanentade håret i måndags hos en frisör och det blev väl bra, eller nåt. Det tråkiga nu, 4 dagar senare är att håret bara känns rakare och rakare och hängigare och hängigare. Jag har fram tills på måndag 2/8 att reklamera håret och få permanenten omgjord utan kostnad.
Mitt stora dilemma är att jag inte vill bli lockhårig, jag är ute efter att böljande hårsvall. Vilket verkar vara lättare sagt än gjort.

Det märkliga som skedde i måndags var nog ändå frisörens kommentarer om mitt hår... Hon sade att mitt hår är alldeles för friskt, det står emot kemisk behandling och håret vill inte alls gå med på att bli lockigt. Mitt hår har varit helt obehandlat kemiskt sedan 2003 och nu motarbetar håret mig. Frisören sade även att målet med en permanent är att håret ska vara för lockigt när man går från salongen eftersom lockarna ändå hänger ut sig efter ett tag. När jag gick därifrån i måndags så var det lockiga resultatet ganska snålt... Såg mest ut som att jag hade haft håret flätat och sedan tagit ur flätorna för att håret skulle vara lite vågigt.

     

Här ovan visas till vänster håret före permanenten, i mitten en bild från igår och till höger en bild från idag. Jag tycker onekligen att håret börjar se väldigt platt ut igen, suck.

Den stora frågan:
Vad ska jag göra för att få håret mera mottagligt för kemiska lockar?
Ett tips är att färga/lägga i slingor, men det har jag inte råd till att göra på en salong. Och byta hårfärg vill jag inte. Frågan är ju då, ska jag våga färga håret hemma under helgen i en nyans som är min egen (om det finns?) och klaga på permanenten på måndag och riskera att bli alldeles krullhårig? Eller ska jag bara klaga på permanenten och göra om den i hopp om det blir ett hållbarare resultat? Hmm, tror förvisso att frisörskan hade i de starkaste permanent vätskorna i måndags.

Går det överhuvudtaget att göra om ett friskt, starkt och rakt hår till ett böljande hårsvall? Håret är ju sedan i måndags även rejält uppklippt.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Gå till frisören och få de omgjort, det gjorde jag när jag permanentade de för några år sen.. Det var ¨för¨ lockigt i kanske 2 veckor, sen var de precis som jag ville ha det, lockigt/vågigt men inte Krulligt liksom =P, och de höll i sig länge, det var vågigt tills de växte ut i princip, och i början mer lockigt... Mitt hängde oxå ner sig för mycket första gången, så då gjorde dom om med starkare medel och de blev super! Känns det för lockigt borstar man ner det när de är blött så slipper man de värsta.. Blir ju inte spikrakt, men bättre iaf =) Kramar!

2010-07-30 @ 17:31:30
URL: http://ekcaz.blogg.se/
Postat av: Sofie

Nu är ju dessutom håret redan ¨skadat¨ av första permanenten och borde väl ta åt sig mer en andra gång?

2010-07-30 @ 17:33:02
Postat av: Mammagladh

@Sofie

Det är redan andra permanenten på 4-5 veckor...

Surt, minst sagt. Nästan så att jag börjar ge upp.

2010-07-30 @ 19:22:43
URL: http://mammagladh.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad tråkigt att permanenten inte biter. Precis så var det för en kompis till mig med. Efter att dom försökt fixa fina lockar tre gånger konstaterade dom att hon hade vad dom kallade för "glashår". Alltså en hårtyp som inte är lika mottaglig för permanent.

Jag ska dock tillägga att hon sen gick till en annan frisör och gjorde ett försök till. Och då blev det lockigt. Så det kan nog skilja väldigt mycket på frisör och frisör.

2010-07-30 @ 20:30:31
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Sofiaa

SV: tack! jag har väl omkring 15 stycken :)

2010-07-30 @ 20:46:36
URL: http://sofiaaaaa.webblogg.se/
Postat av: Mato

Som jag sa på face så röstar jag för att du testar att färga. Prova en nyans som är lite lite mörkare än din egen, det gör ingen stor skillnad alls och du riskerar inte att det blir missfärgat. :) Kollade in länken som du lämnade i min blogg - stiliga bilder! :D Och ja, den väskan är härlig... hälften är mitt och hälften är karlns. :)

2010-07-30 @ 21:14:44
URL: http://torbjoernsdotter.blogspot.com/
Postat av: Ella

ja, visst är det synd att den klänningen är för liten... men samtidigt var det inte riktigt den sortens dopklänning jag tänker mej heller... den var en kortare modell inte den traditionellt långa modellen... men för att hon skulle kunnat ha den så hade vi behövt ha dopet för ungefär en månad sen o vi bestämde att vi skulle ha det i slutet av augusti, början av september... på så vis hinner det inte bli så kallt, men det är inte heller den där extrema värmen som mer eller mindre alla lider av när den kommer...

2010-07-30 @ 23:21:46
URL: http://cuteelliz.blogg.se/
Postat av: Mari

@Amanda. Glashår, jovisst så kan det ju vara. Det är ju en del pengar som står på spel också:(



@Mato. Jo, grubblar på färgning. Vill bara inte att håret blir beroende av en massa kostsamma "kemikalier".

2010-07-30 @ 23:41:28
URL: http://mammagladh.blogg.se/
Postat av: aww

hihi tack. här är det bra, hos dej?

2010-07-31 @ 01:26:22
URL: http://amandawahlgren.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad trist när det inte biter. Hmm...jag var lite i samma situation förut. Men på senare år har jag fått mer och mer lockar i håret. Såna där "volym lockar". Ibland blir det för mycket och jag kämpar för att det ska bli mindre. Men mitt tips till är att gå tillbaka till frisören och göra om det ganska snart.



Hästar är underbara och jag har ridit dessa djur i drygt 20 år, till dess att jag ramlade av och fick opereras skut. Jag försöker successivt ta mig tillbaka, men har fått träna upp kroppen på nåt då jag fick en ryggmärgsskadsa. Det var samma häst som på bilden. Hur underbar som helst.

2010-07-31 @ 08:04:40
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Hanna

va konstigt att det inte händer nått när du permanentar! hmm... det är inte så att du är gravid?? då får man tydligen en annan kvallitet på håret och det ska vara jätte svårt att permanenta. ^^



kram kram

2010-07-31 @ 08:51:44
URL: http://hannaofsweden.se
Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

sv. det är nog lungt :D!

2010-07-31 @ 09:58:52
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Mari

@Hanna. Nej, jag är inte gravid. Däremot hade min mamma lockigt hår fram till hennes graviditet med mig, efter graviditeten förblev hennes hår spikrakt :(

Mitt hår har dock förblivit rakt både före och efter graviditeterna.

Sommaren 2003 hade jag dock slingor och permanent i håret, vilket gick utan bekymmer. Så nog har mitt hår förändrats genom åren.

2010-07-31 @ 12:10:17
URL: http://mammagladh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail,(visas bara för mig)

Var finns du någonstans?

Skriv din kommentar:

Trackback

RSS 2.0